تاریخچه صفحه آرایی چیست ؟

تاریخچه صفحه آرایی چیست ؟

به دانش و هنر چگونه زیبا ساختن یک متن، سند، کتاب یا صفحه است.

تا پیش از اختراع خط و کتابت جوامع روستایی از تجربه های زیادی در این زمینه برخوردار بودند.نقوش سفالینه ها نشان می دهد که جوامع پیش از شهرنشینی به اندازه، ابعاد، تناسبات و تقارن اگاه بودند.

ابداع خشت تحول عظیمی در شکل شناسی و ساختار منظم اشکال بود.

 

تاریخچه صفحه آرایی چیست ؟

کاتبان درک عمیقی از خطوط افقی، عمودی  مورب داشتند از همان اغاز مطالب از فواصل و ساختار منظمی از خطوط و تصاویر استفاده می کردند.

با اسنادی که از مصر و بین النهرین و ایران باستان نشان می دهد کاتبان با اگاهی کامل از جنس مواد مطالب را به گونه ای می نوشتند که کلمات حروف ها سطر ها همه با هم هماهنگ و متناسب باشند.

سابقه ی صفحه ارایی به مانی در کتاب ارژنگ باز می گردد وی در قرن سوم میلادی می زیست.

او کتاب خود را به صورت مصور نگاشت. قدیمی ترین مدرک های نوشتاری ایران متعلق به پیروان مانی است که ای مدرک به قرن8و9 میلادی باز می گردد.

در قرن 19 میلادی صفحه ارایی به استفاده از تصاویر، تیتر های بزرگ و تنوع در فونت ها خلاصه می شد.

با ورود دوربین های خبری در سال 1945 صفحه ارایی وارد فاز جدیدی از تغییرات شد.

 

اینفوگرافیک چیست ؟

 

تاریخچه صفحه ارایی در ایران

صفحه ارایی در ایران به گذشته های بسیار دوری بر می گردد در زمان سومری ها بر روی لوح های گلی بر می گردد

کتاب ارایی در نخستین سده های هجری مورد توجه قرار گرفت، کتابخانه ها، ادارات و مراکز اموزشی همگی در مسیر نظام مند شدن نسخه ارایی و فن کتاب سازی قرار گرفتند.

دورهی تیموری اوج هنر کتاب ارایی در ایران است و حتی با تسلط شاه اسماعیل صفوی بر ایران و دورهی صفوی از ارزش های این هنر کاسته نمی شود و ادامه پیدا می کند اما در اواخر دوره ی صفوی با تاثیر پذیری از غرب به تدریج سیر نزولی را اغاز کرد

با روی کار امدن افغان ها فرهنگ و هنر و صفحه ارایی از رونق افتاد .در دوره نادر شاه افشار ب جنگ و درگیری های مداوم مانع رشد هنر شد .با روی کار امدن کریم خان زند به دلیل علاقه و توجه وی باعث رواج و رشد موقت فرهنگ و هنرشد که با مرگ او پایان یافت .

دوران کوتاه سلطنت اقا محمدخان قاجار به درگیری و جنگ گذشت اما جانشین او فتحعلی شاه علاقه مند به هنر و ادبیات بود و خود نیز با تخلص (خاقان)شعر می سرود به همین سبب هنر صفحه ارایی مورد توجه قرار گرفت.

در دورهی ناصرالدین شاه صفحه ارایی همچنان از رونق برخوردار بود اما در اواخر سلطنت وی با گسترش صنعت چاپ و کم شدن نسخه های خطی به تدریج این هنر از رونق افتاد.

یک دیدگاه برای “تاریخچه صفحه آرایی چیست ؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *